واقعی تر از مستند

عدالت و آزادی

واقعی تر از مستند

عدالت و آزادی

احمدی‌نژاد لوح تقدیر برنده جایزه کتاب سال را امضا نکرد

مراسم پایانی بیست‌وهفتمین دوره‌ جایزه‌ کتاب سال و هفدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال ایران روز دوشنبه در حالی برگزار شد که محمود احمدی‌نژاد حاضر به امضای لوح تقدیر برنده بخش تاریخ نشده بود.  

 مراسم جایزه کتاب سال ایران؛ رونمایی از ترجمه قانون اساسی جمهوری اسلامی به ۳۰ زبان زنده دنیا با حضور محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله امامی کاشانی
به گزارش دو وب‌سایت خبری آینده و خبرآنلاین، در حالی که «خانه کتاب» به حجت‌الاسلام رسول جعفریان، رئیس کتابخانه، ‌موزه و مرکز اسناد مجلس و همچنین پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام خبر داده است که کتاب وی در شاخه تاریخ اسلام و ملل اسلامی برنده جایزه کتاب سال شده، تنها یک ساعت پیش از برگزاری مراسم‌ کتاب سال ناگهان اعلام شده است که رئیس جمهور حاضر به امضای لوح نشده است.

این در حالی است که تدوین کتاب «اطلس شیعه» از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای به رسول جعفریان واگذار شده و نام او هم به عنوان برنده بخش تاریخ و ملل اسلامی در وب‌سایت خبرگزاری کتاب ایران، ایبنا، ذکر شده است.

آقای جعفریان در گفت‌وگویی با وب‌سایت آینده که منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد است از این تصمیم رئیس جمهور اعلام ناآگاهی کرده و متذکر شده است که اگر کتاب دارای منع قانونی بود باید خانه کتاب از آن باخبر می‌بود.

به گفته رسول جعفریان، «طبعاً اعلام این مطلب تنها یک ساعت پیش از مراسم نشان از سیاسی بودن آن دارد.»

در حالی که تاکنون هیچ مقام دولتی به این خبر واکنش نشان نداده است، به نظر می‌رسد دلیل محروم شدن رسول جعفریان از جایزه کتاب سال چند یادداشت سیاسی او پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و انتقاد او از اوضاع جاری باشد.

رسول جعفریان در یکی از این یادداشت‌ها نوشته است: «درست در شرایطی که نظام بیشترین مشکل را در طول سی سال گذشته به خاطر انتخاب آقای احمدی‌نژاد داشته...، آقای احمدی‌نژاد به دفاع از آزادی انتقاد برخاسته است؛ آن هم نه با هدف دفاع از همه منتقدان که می‌دانیم تا چه اندازه فشار روی مطبوعات و سایت‌های منتقد بوده و هست، بلکه فقط و فقط برای دفاع از دیدگاه‌های افراطی که هدفش برهم زدن آرامش نسبی است.»

برندگان جایزه کتاب سال ۱۳۸۸

جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در حوزه داخلی در سال جاری در ۹ بخش دین،‌ علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و کودک و نوجوان به برندگان اهدا شد.

در بخش ادبیات این جایزه که به دو شاخه نقد ادبی و شعر معاصر تقسیم شده بود، دو اثر «زبان عرفان» به قلم علیرضا فولادی و «تماشاخانه اساطیر اسطوره و کهن نمونه در ادبیات نمایشی» نوشته نغمه ثمینی به طور مشترک در شاخه نقد ادبی برگزیده شدند. جایزه شاخه شعر معاصر نیز به شعر «رویا روی رویا» سروده ضیاءالدین ترابی اختصاص یافت.

در حوزه خارجی، بخش ادبیات کلاسیک، شاخه زبان عربی، رمضان متولی به خاطر تألیف دو کتاب «عمرالخیام عالم الفلک و الریاضیات و کتابه نوروزنامه» و «قصه یوسف و زلیخا و مصادرها فی الادب الفارسی» به زبان عربی و همچنین ترجمه «منظومه یوسف و زلیخا» به زبان عربی برگزیده شد.

همچنین مهدی مصطفوی، مشاور محمود احمدی‌نژاد و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به خاطر ترجمه قانون اساسی ایران به سی زبان زنده دنیا برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد